torsdag 17 januari 2013

Byta miljö ...

För ett par veckor sedan hade jag svårt med inspirationen. Det kändes verkligen jobbigt.
Men så började jag den här administrativa kursen och nu känns det som kreativiteten har lättat lite.
Jag vet inte om det beror på att höger hjärnhalva känner sig försummad eller om det är den tråkiga miljön...

Människorna här är ok, jag har inte lärt känna så många ännu, men miljön är inte så inspirerande.
Därför färglägger jag mina Excelluppgifter så att det blir lite roligare att titta på :-)
Jag har en härligt orange mugg och funderar på att ta dit en ljusstake.
För några år sedan när jag jobbade som lärare på en gymnasieskola här i Kalmar så brukade jag släpa med mig en ljusstake runt i alla klassrum som jag tände för att ge barnen lite myyyyyys i den stela tråkiga miljön. Jag blev därför kallad "Ljuset" bland eleverna. Värre smeknamn kan man ju ha!
Idag har jag fina Ninna Kallins gudinna på mig och är en datorgudinna!
Plötsligt när jag sitter och läser i boken (som jag lagt lite över tangentbordet) så hoppar allt på datorskärmen till och hamnar uppåner !!!
Häpp!!!
Ctrl+Alt+valfri pilknapp så kan du ligga på sne´ och titta på datorn om du vill.
Ja, tänk vad man kan lära sig av misstag och oförutsedda händelser. När jag tänker efter så är det också så jag ofta kommer på nya kreativa ideèr i skapandet med hantverket.

Lite färgglada komihåglappar behövs för att hålla reda på kontotyper och annat.

Igår gick jag igenom lite olika momser. Det var ett intressant träsk. Så här står det angående konstverksförsäljning:
Konstverk
Beskattningen vid försäljning av konstverk är beroende av vem som är säljare.
Säljare Skattesats
Konstnären själv vid årlig försäljningunder 336 000 kr Momsfritt
Konstnären själv vid frivillig skattskyldighet 12 %
Konstnären själv vid årlig försäljning över 336 000 kr 12 %
Konstnärens bolag 25 %
Konsthandlare 25 %
 
Intressant...frivillig skattskyldighet 12% Det här blir bara snurrigare och snurrigare.
Trodde att jag skulle bli klokare av att läsa vidare. Texten med vad som anses som ett konstverk får jag nog granska en annan dag!
 
Go'kväll allesammans!

Published with Blogger-droid v2.0.4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar